Projektit

NPDL-yhteistyöverkosto eli syväoppimisen ohjelma​​

Keravan varhaiskasvatus, perusopetus ja lukiokoulutus osallistuvat NPDL-yhteistyöverkostoon eli syväoppimisen ohjelmaan vuosina 2018 ja 2019. 

Syväoppimisen ohjelman kautta saavutetaan keravalaisille nuorille yhdenvertaiset mahdollisuudet lukiokoulutuksen opetussuunnitelmien mukaiseen syväoppimiseen ja oppimisen yhteistyöhön kansainvälisesti. 

Ohjelman avulla varmistetaan lukion opettajien osaamisen kehittyminen ja ymmärrys oppilaitoksen toimintakulttuuriin liittyvistä tekijöistä käsitteiden ja kokemusten jakamisen kautta.  Verkoston kautta jokainen mukana oleva oppilaitos voi päästä yhteistyöhön toistensa kanssa vaikka sijainti olisi toisella puolella maailmaa. Huoltajat saavat verkoston toiminnan ja materiaalien kautta ymmärrystä oppimisen ja oppimisympäristöjen muuttumisesta.

Syväoppimisen ohjelma on kaksivuotinen

Ohjelman aikana opettajat, rehtorit ja johtajat saavat valmennusta ja oppivat hyödyntämään NPDL-ohjelman (New Pedagogies for Deep Learning) materiaaleja ja työkaluja. Ohjelmassa on käytännössä kysymys ajattelutavan muutoksesta opetuksessa, joten materiaalit ja työkalut säilyvät lukiokoulutuksen käytössä kaksivuotisen ohjelman jälkeenkin.

Syväoppimisen verkostoon kuuluu tällä hetkellä 1 000 toimipaikkaa 10 maassa ja neljässä maanosassa. Suomessa lähes 200 oppilaitosta ja päiväkotia noin 30 kunnasta on mukana Opetushallituksen suosittelemassa kansainvälisessä verkostossa. Kerava on Suomessa ensimmäinen kaupunki, jossa sekä varhaiskasvatus, perusopetus että lukiokoulutus ovat kaikki mukana ohjelmassa. 

Taustalla oppimiskulttuurin muutosteoria

NPDL-ohjelman taustalla on kanadalaisen pedagogin Michael Fullanin johdolla kehitetty oppimiskulttuurin muutosteoria. Verkoston syväoppimisen ohjelman kautta voidaan taata tuki opettajalle työn ja roolin uudistuessa. Samalla tavalla voidaan taata tuki rehtorille oppilaitoksen toimintakulttuurin uudistamisen johtamiseen sekä toimialan johtoon ja kasvatus- ja opetuslautakunnan jäsenille johtamisen ja etenemisen seurantaan. 

Lukio liikkuu

Lukuvuonna 207-2018 Keravan lukio ja aikuislukio on mukana Liikkuva koulu -hankkeessa. Liikkuva lukio sai rahoituksen Liikkuva opiskelu -toiminnan aloittamiseen ja liikkuvan lukion kehittämiseen.

Lukio liikkuu hankkeen tavoitteena on

  • tehostaa uuden opetussuunnitelman käyttöönottoa tarjoamalla opettajille täydennyskoulutusta toiminnallisista opetusmenetelmistä ja muokkaamalla koulutiloja sekä tulevaisuudessa myös koulujen pihoja oppilaiden toiminnallisuutta ja omaehtoista liikkumista lisääviksi
  • ottaa päivittäiseen käyttöön toiminnallisia, opiskelijoita aktivoivia työtapoja kaikkien aineiden oppitunneilla istumisen vähentämiseksi kansallisten istumisen vähentämissuositusten mukaisesti
  • luoda opiskelijoille työskentely-ympäristö, joka kannustaa ja ohjaa vaihteleviin tapoihin toimia ja työskennellä asentoa vaihtaen
  • lisätä oppiainerajat ylittävää opetusta yhdistämällä liikuntaa muihin oppiaineisiin
  • edistää oppilaitoksen yhteisöllisyyttä sekä maahanmuuttajaopiskelijoiden integroitumista suomalaiseen yhteiskuntaan toiminnallisten menetelmien avulla
  • arvioida ja seurata toiminnallisten opetusmenetelmien käyttöä vuosittain toteutettavien opiskelija ja itsearviointikyselyjen avulla
  • vahvistaa opiskelijoiden osallisuutta aktivoimalla opiskelijoita aktiivisesti mukaan liikunnallisen toiminnan suunnitteluun ja toteuttamiseen
  • lisätä liikunnallista toimintaa koulupäiviin kaupungin (liikunta- sekä kasvatus- ja opetustoimi) ja urheilu- ja liikuntaseurojen yhteistyöllä
  • tukea liikunnan avulla kaikkien opiskelijoiden terveyttä ja hyvinvointia, auttaa heitä tutustumaan uusiin liikuntamuotoihin ja saamaan onnistumisen kokemuksia
  • kannustaa erityisesti niitä nuoria liikuntaharrastuksen pariin, jotka eivät aktiivisesti harrasta liikuntaa tai kuulu mukaan seuratoimintaan
  • opettaa nuoria huolehtimaan ympäristöstään kannustamalla heitä käyttämään saastuttamattomia liik-kumismuotoja eli kävelyä ja pyöräilyä

Keravan lukion ja aikuislukion liikkuva koulu hanke on jaettu seuraaviin toimenpideryhmiin:

  • oppituntien liikunnallistaminen
  • taukoliikunnan lisääminen
  • liikunnan houkuttelevuuden lisääminen
  • liikuntatapahtumat
  • opettajien kouluttaminen liikuttajiksi; yhteistyöverkostot liikuttajina
  • liikuntaa tukevat hankinnat
Ideat muodostavat yhdessä toiminnallisen kokonaisuuden, jossa eri osa-alueet menevät päällekkäin. Ideoita liikunnallisemmiksi toimintatavoiksi on kerätty opettajilta, muilta henkilökunnan jäseniltä ja opiskelijoilta.

Nuorte​n lukiokoulutuksen tuntijakokokeilu

Keravan lukio ja aikuislukio on mukana valtakunnallisessa tuntijakokokeilussa yhdessä 25 muun lukion kanssa. Kokeilussa poiketaan reaaliaineiden osalta lukiolain yleisistä valtakunnallisista tavoitteista ja tuntijaosta. 

Tarkoituksena on kokeilla nuorten lukiokoulutuksen opiskelijoiden mahdollisuutta nykyistä suurempaan valinnaisuuteen sekä tutkia lukiokoulutuksen järjestäjien mahdollisuuksia järjestää enemmän valinnaisuutta sisältävää lukiokoulutusta.

Kokeilussa reaaliaineet on jaettu kahteen koriin: ympäristö ja luonnontieteet sekä humanistis-yhteiskunnalliset tieteet. Ensimmäiseen koriin kuuluvat biologia, maantiede, fysiikka, kemia ja terveystieto sekä toiseen koriin filosofia, psykologia, historia, yhteiskuntaoppi ja uskonto / elämänkatsomustieto. Kummastakin korista opiskelijan tulee opiskella lukioaikana yhdeksän valtakunnallista syventävää kurssia, josta yhden kurssin on oltava terveystietoa ja yhden kurssin uskontoa / elämänkatsomustietoa.

Opiskelija päättää osallistuuko hän tuntijakokokeiluun. Kokeiluun voivat osallistua syksyllä 2016 ja 2017 lukio-opintonsa aloittavat opiskelijat. ​

Tuntijakokokeilun infon aineisto​ (kevään 2017 info)

Lukioiden kehittämisverkosto

Keravan lukio ja aikuislukio on yhdessä 83 muun lukion kanssa mukana lukioiden kehittämisverkostossa​. Kehittämisverkoston tavoitteena on erityisesti kehittää ja uudistaa lukioiden pedagogiikkaa, opiskeluympäristöjä ja toimintakulttuuria. 

Lukiot valittiin mukaan kehittämisverkostoon perustuen hakijan aiempaan kehittämiskokemukseen, arvioon oman toimintansa nykytilasta, kehittämistavoitteisiin, toimintasuunnitelmaan ja tavoiteltuihin tuloksiin. Valintaan vaikuttivat myös hakijan suunnitelma yhteistyöverkostosta sekä tulosten vakiinnuttamisesta ja levittämisestä.

Verkostoon valitut koulutuksen järjestäjät ja lukiot kehittävät toimintaansa opetussuunnitelman perusteiden mukaisesti paikallisista lähtökohdista ja tarpeista käsin. Työskentely käynnistyi syksyllä 2016 valtakunnallisella seminaarilla, joka pidettiin 29.8.2016 Helsingissä.

Keravan lukion ja aikuislukion tavoitteena on uudistaa lukion toimintatapoja ja toimintakulttuuria siten, että mahdollistetaan opiskelijan yksilöllinen oppimispolku oppiaineen kurssien sisällä sekä aiemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen hyödyntämällä mm. tieto- ja viestintäteknologian pedagogista käyttöä. Lisäksi kehitetään arviointia siten, että siinä korostuu oppimista tukeva ja opiskelua kannustava kokonaisvaltainen arviointi, jossa opiskelija on mukana itse asettamassa tavoitteensa ja ottamassa vastuuta tavoitteidensa saavuttamista. Abitti koejärjestelmä otetaan laajasti käyttöön sekä sähköisen ylioppilastutkinnon YTL:n aikataulun mukaisesti.​

Cern-tiedeprojekti

Syksyllä 2007 käynnistyi Järvenpään, Keravan ja Tuusulan lukioiden yhteinen tiedeopetushanke, hiukkasfysiikan ja hiukkaskiihdyttimien toiminnan Cern –tiedeopetusprojekti. Projektissa opiskelijat opettajineen kävivät tutustumassa Cernin hiukkaskiihdyttimeen sekä tiedekeskuksen ympäristöön. Cern-projektiin voi osallistua joka toinen vuosi.​

Yhteistyö Ascherslebenin Stephaneum-lukion kanssa

​Lukuvuonna 2010-2011 aloitimme yhteistyön Keravan uuden ystävyyskaupungin Ascherslebenin Stephaneum-lukion kanssa. Vaihto-ohjelmaan kuuluu vierailuja lukioiden välillä eri teemojen puitteissa. Keväällä saksalaiset opiskelijat opettajineen vierailivat Keravalla. Opiskelijat aloittivat Kaupunkisuunnittelu-projektin, jossa opiskelijoiden tarkoituksena on suunnitella kaupunkien keskustoja viihtyisämmiksi ottaen huomioon nuorten oma näkökulma.

Kursseja ulkomailla

​Kerran lukuvuodessa järjestetään ympäristöbiologian ja liikunnan leirikoulu Puolassa. Tarkka paikka ja ohjelma vaihtelee vuosittain. Keväisin on järjestetty Antiikin historian -kurssi Roomassa. Tarkka ohjelma on vaihdellut vuosittain.

Opi kiinaa

Kiinan kieli kuuluu Keravan kaupungin koulujen kieliohjelmaan. Lukiossa keravalaiset jatkavat perusopetuksessa alkaneita kiinan kielen opintojaan. Kiinaa tarjotaan tulevaisuudessa myös B3-kielenä lukiossa.

Päivitetty 26.06.2018 klo 12:06

KERAVAN LUKIO JA AIKUISLUKIO

www.lukio.kerava.fi

Käyntiosoite
Keskikatu 5
04200 Kerava

Postiosoite
PL 123, 04201 Kerava

REHTORIT

Reh​tori Pertti Tuomi 
040 318 2212

​Virka-apul​aisrehtori Ari Meriläinen
040 318 4241

​Apul​aisr​ehtori ​Anne Schroderus
040 318 2253

OPINTOTOIMISTO

puh. 040 318 2204 tai 040 318 2431
lukio@kerava.fi

Aukioloajat
ma-to klo 9.00-12.00 ja 13.00-15.00
pe suljettu